počítadlo přidáno 20.1.2005
|
|
Haná, respektive město Prostějov, je hluboce spjato z letectvím v podstatě
již z dvacátých let minulého století.
Začátky létání
Dávno a dávno tomu, byl v místech, kde se dnes rozkládá prostějovské letiště,
velký rybník. Podle historických pramenů to nebyl ledajaký rybník, ale velká
zásobárna vody a ryb pro široké okolí. Ryby se odsud údajně dovážely až do Brna
a daleké Vídně. Na jeho břehu byla vykonána i nejedna veřejná poprava.
V 19.století byl rybník vysušen a na jeho místě vznikly úrodné louky. Lepší
využití pro tento prostor tehdy nebyl díky akutnímu nebezpečí častých záplav.
Toto nebezpečí definitivně zaniklo až po vybudování přehrady u nedalekého
Plumlova.
Začátky slavné historie Prostějova v oblasti letectví, se mohou počítat
od roku 1921. Archiv města Prostějova uvádí, že 19.prosince 1921se uskutečnila
schůze Městského zastupitelstva, kde bylo dle zápisu sděleno: "čl.20: Na
příslušných místech zakročeno, aby v Prostějově zřízena byla Letecká vojenská
škola z Chebu. Potřebné pozemky pro letiště a hangáry a dílny byly nabídnuty."
Přestěhování letecké školy z Chebu bylo nutné z důvodu častých případů přeletů
československých letadel přes státní hranici s Německem. Díky tomu hledalo
Ministerstvo národní obrany vhodné místo pro přesunutí školního leteckého
střediska hlouběji do vnitrozemí. Mezi vhodná města patřila především Olomouc a
Prostějov. Již 5.ledna následujícího roku se sešli zástupci letecké školy v
Chebu a Městské rady Prostějova, aby uskutečnili společnou prohlídku nabízených
pozemků "Za chaloupkou". Prostory se ukázaly jako vyhovující a zástupci letecké
školy se vyjádřili, že budou umístění školy v Prostějově podporovat. Dne
3.března 1922 jednali zástupci města s komisí Ministerstva národní obrany ČSR, o
možnosti a podmínkách výstavby vojenského vzduchoplaveckého učiliště, načež byla
o tomto zámyslu uzavřena předběžná dohoda. 31.března pak městské zastupitelstvo
o zřízení tohoto učiliště oficiálně požádalo. Ve prospěch umístění letecké školy
v Prostějově, se branný výbor Poslanecké sněmovny vyjádřil již 5.dubna 1922.
Dne 12.května 1923 byla, mezi zástupci MNO a prostějovskou městskou
radou, podepsána čtrnáctibodová smlouva (punktace) o základních povinnostech a
závazcích obou smluvních stran při výstavbě učiliště. Podle této smlouvy se
město zavázalo k provedení všech stavebních prací podle požadavků a stavebního
projektu vojenské správy a dále k finančnímu krytí veškeré výstavby u finančních
ústavů. Tento finanční úvěr splácela vojenská správa v pravidelných splátkách.
Při dalším jednání městských radních s vojenským zemským stavebním
velitelstvím v Brně, které schvalovalo uvedenou punktaci, k ní byly připojeny
další požadavky vojenské správy. Jednalo se o vybudování dvou silničních
komunikací k letišti, získání pozemků pro stavbu železniční vlečky, prodloužení
elektrického vedení, vodovodu a kanalizace a konečně garance bytů pro vojenské
gážisty (vojáky z povolání) z městského bytového fondu.
V průběhu roku 1923 byla budoucí letištní plocha odvodněna a její terén
byl upraven tak, aby plně vyhovoval tehdejším požadavkům na letecký provoz.
Dne 3.června 1924 uzavřelo město Prostějov s MNO nájemní smlouvu. V ní se
pravilo, že město Prostějov pronajímá vojenské správě plochu cca 85 ha na dobu
30 let, počínaje dnem 1.září 1923. Nájemné bylo stanoveno finanční částkou 200
Kč za jednu měřici* a rok. Koncem roku 1924 byla dokončena výstavba přístupových
silnic k letišti a tím prakticky skončily přípravné práce. Po nich mohlo být
přistoupeno k výstavbě vlastního leteckého učiliště.
Samotná výstavba vojenského leteckého učiliště se uskutečnila ve dvou
etapách. První etapa zahrnovala čtyři objekty: velitelskou budovu, dvě budovy
pro ubytování mužstva a kuchyni. Přes určité problémy se stavbou, byly všechny
budovy do 9.června 1927 zkolaudovány. Ve druhé etapě byla postavena ošetřovna,
tělocvična, učebny, byty pro kmenové důstojníky a rotmistry v areálu učiliště a
některé další menší stavby nutné pro provoz učiliště a letiště. Druhá etapa byla
ukončena v polovině roku 1931. Celkem stála výstavba leteckého učiliště
téměř 18 miliónů Kč.
Výcvik a výchova budoucích vojenských pilotů probíhaly počátkem dvacátých let
ještě v Leteckém učilišti v Chebu. V průběhu září 1925 se odsud začaly přesouvat
do Prostějova první části tohoto leteckého učiliště. Dnem 16.září 1925 zahájilo
činnost tzv. Detašované oddělení leteckého učiliště v Prostějově. Jeho součástí
bylo velitelství s hospodářskou a technickou správou, 1.školní letecký oddíl a
škola pro odborný dorost letectva.
Definitivně se letecké učiliště (tj. jeho velitelství) přemístilo do
Prostějova ve dnech 21. a 22.září 1927, den poté velitelství zahájilo svou
činnost. Dosavadní sídlo vojenského učiliště v Chebu se tak stalo detašovanou
částí, spadající pod velení v Prostějově.
Ve dnech 15. až 20. září 1928 se z Chebu do Prostějova přesunul 2.školní letecký
oddíl. V Chebu zůstala již jenom pilotní škola stíhací, která však také spadala
pod prostějovské velitelství.
Dne 19.ledna 1929 došlo ke změně názvu na Vojenské letecké učiliště
Prostějov. Strukturu školy tvořilo velitelství VLU, 1.školní letecký oddíl,
2.školní letecký oddíl, oddíl leteckého dorostu a park s technickou správou.
Díky politické situaci v Evropě v polovině třicátých let prudce vzrostly
výcvikové úkoly. V listopadu 1935 proto byla zahájena výstavba dalšího letiště u
obce Stichovice (dnes Mostkovice). Nové letiště se nazývalo "Letiště Prostějov
II (Stichovice)" a letecký provoz zde byl zahájen 1.července 1937.
V souvislosti s událostmi, vedoucími ke vzniku druhé světové války,
obklíčily 15.března 1939 v odpoledních hodinách jednotky německého
protiletadlového dělostřelectva prostějovské letiště. Následujícího dne obsadily
jednotky německého letectva budovy leteckého učiliště.
Propouštění mužstva a likvidace učiliště trvala až do dubna 1939.
Předválečné VLU bylo vysoce kvalitní vojenskou školou, která vychovávala
skutečné bojovníky oddané vlasti. Mnozí z těch, kteří na prostějovské půdě
začínali životní dráhu vojenského pilota, patřili v období druhé světové války k
hrdinům, na které svět dodnes s úctou vzpomíná. Mezi mnoha k nim patří i rodák z
nedalekých Otaslavic, Josef František, který se stal nejúspěšněším stíhačem
Bitvy o Británii, nebo genmjr. František Peřina, rodák z Morkůvek, který byl
nejúspěšnějším československým stíhačem ve Francii.
|
|
|
Prostějovské letiště v roce 1925 (let.
snímek)
|
|
A už se létá (rok 1926)
|
|
|
|
Mladí piloti se svými mechaniky (rok
1926)
|
|
Pilot se svým mechanikem (rok 1926)
|
|
|
|
Start celé letecké školy (rok 1926)
|
|
I tak to někdy dopadlo -
dům na náměstí v Prostějově (rok 1926) |
Okupace německým vojskem
Za okupace byla obsazena všechna letiště Hané - Prostějov vojenské, Prostějov
Letecká louka (sloužila hlavně plachtařům), letiště Stichovice a přilehlé
letiště Kostelec na Hané. V průběhu celé druhé světové války byly na
prostějovském letišti umístěny německé letecké školní jednotky. Jednalo se
nejprve o Fliegerausbildungsregiment (FAR) 43. Později zde působila jednotka
Flugzeugführerschule FFS A/B 71 Prossnitz. V závěru války zde byly
také umístěny bojové jednotky 1./JG 53 "Pik As", Stab.a II/JG 77 a 4./NJG 100.
Spojeneckým náletem dne 24.srpna, byly zničeny objekty celé severní strany
letiště a poškozena letištní plocha. Ta však byla, díky svému travnatému
povrchu, rychle opravena. Letecká kasárna přežila nálet téměř bez úhony. Až v
květnu 1945 byla letounem Rudé armády zapálena střecha budovy mužstva č.III,
která následně celá shořela.
Bližší údaje časem zpracujeme a také zveřejníme. Zatím nejlepší odkaz je na
adresách
http://rafiger.de/Homepage/FBMuseum/Info-LOC/Info-LOC-Index.htm nebo přímo
pro Hanou na adrese
http://rafiger.de/Homepage/FBMuseum/Info-LOC/Info-LOC-SG4.htm pro letiště
Kostelec na Hané.(Vše bohužel jen německy...)
Po válce
Zůstala letiště Prostějov vojenské a Stichovice. Pamětníci pamatují po válce
létat "mezky", "aráda", "síbly", "dakoty", a také "moskyta". Pak přišly Lavočky,
IL-10 Šturmovik. Na letišti Stichovice se také přeškolovali piloti vznikající
IAF (israeli air force), kam se prodali mezkové smontování v Avii. Balzu z
Moskyt pak využívali tehdejší modeláři.
Činnost VLU po válce byla obnovena již 18.srpna 1945. Trvala až do 31.srpna
1959, kdy byl 1.letecký školní pluk přemístěn do Prešova. V té době mu velel
pplk. Pavel Kocfelda, známý stíhací pilot, bojující ve druhé světové válce v
Anglii a poté na východní frontě, včetně účasti na bojových akcích v průběhu SNP
z letiště Zolná a Tri Duby. Část 1.lšp však v Prostějově vydržela déle. Tato
odloučená jednotka, pod velením mjr. Richarda Horilého, ještě prováděla na
letišti Stichovice výcvik indonézských pilotů. Do Prešova byla odvelena v březnu
1960. Již předtím, ve dnech 17. až 30.srpna byl do Prostějova přemístěn
1.dopravně-výsadkový letecký pluk z letiště Praha- Kbely. Jeho činnost však v
Prostějově neměla dlouhého trvání, protože už ve dnech 25.července až 20.srpna
1960 byl tento pluk přemístěn do Mošnova. Na prostějovském letišti zůstala jenom
jeho malá odloučená část, letka lehkých dvouplošníků An-2.
V prosinci 1968 byl na letiště Stichovice přemístěn 12.vrtulníkový pluk z
Olomouce, který musel tamní letiště uvolnit "návštěvníkům" ze Sovětského Svazu.
V roce 1969 byl tento pluk zrušen a jeho technika přemístěna na letiště
Prostějov. Zůstaly po něm pouze tři vrtulníkové letky, které měly ve výzbroji
typy Mi-8, Mi-4 a Mi-1. Spolu s letkou An-2, tvořily odloučenou část
1.dopravně-výsadkového pluku (VÚ 2073/A), s velením v Mošnově. Velitelem
odloučené části byl pplk. Karel Vejs, zabezpečujícímu letištnímu praporu velel
pplk. Sochora. Mimo leteckého útvaru byly v té době v leteckých kasárnách
dislokovány ještě výsadkové útvary z Prešova a Holešova. Tento stav vydržel až
do roku 1974.
Do roku 1974 patřilo Prostějovské letiště letcům (vrtulovým) a výsadkářům. Po
roce 1968 hlavně výsadkářům a nově se objevily vrtulníky.
Dnešní doba
Letecký provoz jen sportovně výsadkový, letectvo je pryč zůstali jen věrní
virtuální piloti "Hanácké perotě"
PS.: Snímky z dvacátých let dosud
nepublikované, uveřejněny se souhlasem majitele soukromého archivu (časem jich
bude víc...)
Zdroj: Archiv města Prostějov a pamětníci,
|