Dne 13. října bombardovaly svazy 15. letecké armády opět - pokolikáté už? -
hornoslezské rafinerie v Blechhammeru. Při
zpáteční cestě napadly kolem 12.30 h i několik příležitostných železničních
cílů na Moravě jako Valašské Meziříčí, Prostějov,
Olomouc, Holice, Zlín (5 mrtvých a 69
zraněných) a ve 12.16 h Hranice na Moravě (10 mrtvých a 19 zraněných).
Koncem války bojovaly v Luftwaffe téměř děti.
Na snímcích osmnáctiletý pilot Uffz. Paul Lixfeld (2 sestřely), u své
Fw 190A-8 (žlutá 12), nazvaného "Muschi". Sestřelil jeden B24 v prostoru
Olomouce.
Náletu se připletly do
cesty bitevní Fw 190 od SG 151. Odstartovaly z Prostějova k přeletu na
východní frontu, ale na nečekané
setkání s Američany tvrdě doplatily. Americká palba z moravské
oblohy smetla hned tři německé stroje. První zasažený letoun se ve 14.30 h
zřítil u obce Slavíč (okr. Přerov). V jeho troskách našel smrt zkušený
bitevní pilot a nositel Rytířského kříže, Lt. Otto
Dommeratzky, který měl na svém kontě kolem
600 bojových akcí a mj. i 38
sestřelů. Většinu z nich dosáhl jako pilot Fw 190 u bitevní skupiny II./SG 2 „Immelmann" při doprovodných akcích známého
německého protitankového esa Otl. Hanse-Ulricha Rudela, jenž
preferoval létání na pomalejších Junkersech
Ju 87G. Inkriminovaného dne
Dommeratzky přelétával na východní frontu stroj Fw 190F-3 (W. Nr.
670324, „žlutá 4"), který neměl žádnou
munici. Po zásahu sice měl šanci
seskočit na padáku, nicméně neučinil tak.
Namísto střeliva totiž vezl na palubě svého
mechanika. Pokus o nouzové přistání na břicho mu nevyšel a oba letci
zahynuli. Dommeratzky byl posmrtně
vyznamenán Dubovými ratolestmi. Zhruba
v témže prostoru zahynul v troskách svého
Fw 190F-8 i Uffz. Karl Reichert.
Třetí pilot byl šťastnější a zachránil se padákem. Místa
dopadů posledních dvou „stodevadesátek"
nejsou přesně známa.
Všechna tři letadla musela padnout za oběť obranné palbě amerických střelců,
protože američtí stíhači totiž toho
dne nevykazují žádný sestřel v inkriminované oblasti (jediná dvě vítězství,
ovšem nad třímotorovými letouny SM
79, nárokovali piloti 31. FG kolem 15.00 h až v prostoru maďarského
města Pápa).
Nebezpečné flaky 88
při nájezdu do palpostu a v palpostu.
Zdroje:
pamětníci z Kostelce na Haná a
Bílovic - pan Zdeněk Jeřábek, pan Břetislav Kovář a pan František Novák
V. Příval a red. rada -
Prostějovsko za války, Olomouc 1948
Jiří Rajlich, Mustangy nad
protektorátem, MBI 1997
Petr Kopečný
- Vlastimil
Schildberger,
Letecká válka nad Drahansků vrchovinou,
Vydal okresní výbor Českého svazu protifašistických bojovníků
Blansko k 38, výročí
osvobození Československa
Různé internetové strány.