Hanácká peroť - virtualní VLÚ Prostějov - historie
|
počítadlo přidáno 20.1.2005 |
Nálet spojenců na cíle na Moravě dne 25. srpna 1944 očima kosteleckých občanů.
7. 7. hlášen v Prostějově a na letišti ve Stichovicích letecký poplach. Nad hlavami se nám rozhučela letadla anglo-americká. Dělníci, zaměstnaní na letišti, se rozprchli do poli. Potom jsme slýchali hlas výstražných sirén častěji a častěji. Ve středu 26. 7. poškodili neznámí pachatelé (partyzáni) trať od Kostelce ke Stichovícím, končící na vojenském letišti. Smělci byli veřejně varováni, že každý podobný další čin stihne zlými následky nejen jednotlivce, nýbrž i celou obec kosteleckou. V srpnu se stupňovaly letecké poplachy. V Kostelci bylo převážně klidno - ne-li lhostejno. Důvěřovalo se, že obec ani jednotlivci v polích spojeneckými letci napadeni nebudou. Byl-li někdo při poplachu v poli, poblíž letiště, utíkal anebo ujížděl horempádem domů. V druhé polovici srpna hlásily rozhlasové stanice nálety na Slovensku: na Bratislavu, Nitru, Trenčín a J. Vysílání z Brna bylo přerušováno. Stříbrolesklá letadla se objevovala často ve výši 13.000 m. Leckdy kroužila i nad Kostelcem. Mívali jsme obavy, že sem padnou bomby. Často byli vyzýváni hasiči: Okamžitě všichni do skladiště! Za poplachu odjížděl z nádraží vlak do poli k letišti. V pátek 25. 8. nadešel obávaný den náletu na Prostějov. O 10.15 hodin se rozhučely sirény. Lidé utíkali do sklepů, označených LSR (Luft-Schutz-Raum). V Kostelci se při poplachu skryl málokdo do krytu. Zástupy lidu se hromadily na křižovatkách a zvědavě pohlížely do výšin. Ve slunečním záření se letouny leskly jako stříbrné. Po několikaminutovém kroužení začalo bombardování. Několik letadel vrhalo pumy. Na letišti u Bedihoště vyšlehly plameny a valil se černý dým. Zásahy byly přesné: vždy trefa do hangáru! Ani jediné soukromé obydlí nebylo zasaženo. Detonace byla nepatrně slyšitelná v Kostelci. Ale sloupy temného dýmu byly viditelné prostýma očima. Protiletadlová děla na letišti nedocílila úspěchu ačkoli střely chrlila do výše. Některé německé stíhačky se odvážil, v zápas e útočnými letci, ale pohořely. Jeden německý stíhací letoun, zasažený střelami, zřítil se do Hudečkova obydlí v Bedihošti a demoloval byt vedle obecního hostince. Druhý letecký souboj se konal od Prostějova ke Kostelci. Dvě americká letadla hnala německou stíhačku nadhánějíce si ji jako sokoli jestřába. Kulomety tří letounů štěkaly, bludné střely, pleskající v oranici, zvedaly pruhy žlutého prachu. Byli jsme očití svědci tohoto zápasu na život a na smrt. Náboje padaly na střechy kosteleckých usedlostí a zasahovaly zdivo. Prošitý střelami neovládl německý letec svůj stroj. Dopadl u Bílovic na strniště, vyryv rýhu přes silnici. Urazil vrtuli a 200 m od silnice se vznítil. Letcovy pozůstatky vypadly a ležely opodál hořícího stroje. Hlava byla odstřelena od trupu, končetiny polámány. Ohňový žár spálil strniště v širokém okruhu a vznítil střelivo v letadle.
A toto jsou vítězové nad FW 190-F8
s pilotem Obfw. Johannem Winziersem,
Pilot 307. Squadrony 31. FG,
1/Lt
James L. Brooks (13 sestřelů) v kabině svého P-51D
44-13382 (MX-I).
V bitvě s I./SG 152 a Capt.
Walter J. Goehausen Náhodnými projektily byly zraněny dvě civilní osoby. Krejčí Alois Vodák a 10 letá školačka Dokládalová. Oběma v době nejkratší bylo poskytnuto ošetření lékařského. Také na letišti u Stichovic byl zraněn kostelecký občan Alois Krejčí konal tam službu jako hlídač, i nesměl při náletu opustit vykázané mu stanoviště. Byl zasypán minou.
A očima občanů Plumlova Rok 1944 byl pro Evropu a pro celý svět mohutným nástupem ke konečnému vítězství a zprávy docházející z jednotlivých front znamenaly pro Německo katastrofální porážky a blížící se neodvratný pád Hitlerův. To přirozeně působilo znamenitě na náladu našich lidí doma a tak rostly akce partyzánské, zvětšovala se sabotáž - fronta se blížila neodvratně k našim zemím. Zvyšovaly se také letecké nálety americko-anglických letadel a došlo k nim i u nás. Také v Plumlově byly časté letecké poplachy, k nimž ostatně docházelo již loňského roku. Tak 25. srpna 1944 v poledne bylo bombardováno letiště v Prostějově. Byl zasažen hangár, v němž bylo zničeno 62 letadel, zapálena nádrž s benzinem a celé letiště bylo poseto asi 400 bombami. 28. srpna téhož roku napadla anglická letadla letiště ve Stichovicich a zapálila 4 německá letadla a 1 německé letadlo v Prostějově sestřelili. Nad Plumlovem vídali jsme velmi často celé roje amerických a anglických letadel. V prosinci 1944 byly protiletecké poplachy v Plumlově každodenně a často jsme slyšeli typický hukot letounů, letících nad námi ve veliké výšce. Potom bylo slyšeti silné detonace z bombardovaných míst: Někdy jsme napočítali 100-300 letadel, lesknoucích se na jasné obloze jako stříbrné tečky. Obyvatelstvo muselo vždy do krytů, vlaky měly velké zpoždění, doprava velmi vázla. Jízda z Brna do Prostějova trvala někdy celý den. 17. prosince 1944 byly sestřeleny u Vrahovic 3 letouny a 2 stíhačky anglické. V Brně byl při leteckém náletu usmrcen plumlovský dobrodinec Doležel, ale jeho manželce, která byla v kuchyni, se nestalo nic. 23. března 1945 shazovala cizí letadla nad našim krajem ruské a německé letáky, v nichž bylo sdělováno, že válka je již prohrána a že její prodlužování je marné. Stichovského letiště stalo se již bojovým letištěm německé armády. 9. února zkoušeli zde Němci jeho obranu a 24. března, když chtěli vzlétnout na obranu, sestřelili jim Rusové 3 letouny.
Nálet spojenců na cíle na Moravě dne 25. srpna 1944 očima historiků
Dne 25. srpna 1944 celkem 314 Fortressů a Liberatorů 5. a 304. BW, doprovázených 110 Mustangy a Lightningy 306. FW napadlo průmyslovou oblast Brněnska. Vojensky důležitých cílů zde bylo hned několik. Především šlo o provozy Zbrojovky v Brně, produkující především pěchotní pušky, pěchotní i letecké kulomety a palubní kanóny. Cílem byly rovněž pobočka vídeňské továrny Flugmotorwerke Ostmark GmbH v Líšni a pobočka hamburské firmy Klöckner Flugmotorenbau GmbH v Kuřimi u Brna; obě vyráběly především součásti leteckých motorů. Posledním brněnským cílem bylo letiště ve Slatině, kde sídlila II./SG 101. Útok na Líšeň a Slatinu zahájilo 159 Fortressů od 5. BW v 11.04 h, na Brno a Kuřim zaútočilo v 11.05 h celkem 82 Liberatorů od 304. BW. Další svaz čítající 71 Liberatorů 55. BW, chráněný Lightningy a Mustangy mířil k letišti v Prostějově, tehdejší základně I./SG 152. Pumy na ni začaly dopadat již kolem 10.30 h. Všechny tyto vojensky důležité cíle utrpěly vážné škody. Ovšem ani v tomto případě nepřišla zkrátka blízká civilní městská zástavba. Bomby zničily celkem 82 a poškodily 821 brněnských domů. Nálet si vyžádal životy 179 osob (včetně jednoho pilota na brněnském letišti) a 107 bylo zraněno. (v tom dva zranění piloti). V Líšni bylo 8 domů zničeno, přičemž 25 osob zahynulo a 60 utrpělo zranění, letiště v Prostějově mělo 9 mrtvých, z toho 7 vojáků. Mezi zahynulými byl i bratr pana Františka Nováka - Oldřich Novák z Bílovic.(třetí z prava) Luftwaffe, vyčerpaná urputným bojem a ztrátami z předešlého dne, se nevzchopila k vážnému odporu. Přímo nad Moravou se náletu pokusily čelit pouze Focke Wulfy Fw 190 od operačně výcvikové bitevní jednotky I./SG 152, kterým se podařilo vystartovat z Prostějova a pravděpodobně i z Vyškova. Pilotovali je převážně instruktoři. Němečtí piloti se pokusili o útok na svaz, ale ke střel bě na bombardovací svazy se dostalo jen několik z nich. Většina z nich se totiž stala kořistí přesil, amerických stíhačů ještě předtím, než vystoupala do potřebné výšky. Utkání tak proběhlo téměř výhradně v americké režii. Množství Lightningů od 14. FG a Mustangů od 31. FG své německé protivníky z oblohy doslova smetlo. Boj probíhal téměř ve výši stromů, takže obyvatelstvu okolních obcí se naskytla stejně vzrušující, jako jednotvárná podívaná. Sloupy mastného dýmu stoupajícího k moravské obloze totiž patřily výhradně sestřeleným německým letounům. V průběhu hodiny, mezi 11.17 a 11.50 h američtí stíhači nárokovali v prostoru od Prostějova po Brno celkem 10 jistých sestřelů, jeden pravděpodobný a dva poškozené Fw 190. Sami z boje vyvázli beze ztrát. V prostoru rakouského Zeltwegu pak mezi 12.15 a 12.17 h 52. FG hlásila další dva sestřely Fw 190. V tomto případě šlo zcela jistě o dva Fw 190A-8 od IV.(Sturm)/JG 3 „Udet", která pozbyla dva své piloty v prostorech St. Salvator a Kappel v Korutanech. Skutečné ztráty I./SG 152, která bojovala nad Moravou, byly ještě trochu vyšší nežli udávali američtí stíhači - celkem 13 Fw 190. Je tedy zřejmé, že i v tomto případě „zapracovali" bud palubní střelci bombardovacího svazu nebo bude třeba přehodnotit některé ze tří vítězství, která byla americkým stíhačům přiznaná pouze jako pravděpodobná či poškození. Všech 13 německých „stodevadesátek" havarovalo na našem území. Zde je jejich přehled sestavený jak z německých hlášení, tak z místních záznamů. I v tomto případě pilot, který vyvázl, není znám jménem:
I./SG 152: Fw 190F-8 (,.černá «") Obfw. Bruno Bajorat zabit Obědné (okr. Šumperk) Fw 190A-5 (W. Nr. 1406, .,bílá 1S`) Obfw. Josef Thaller zraněn Moravské Prusy (okr. Vyškov) Fw 190A-6 (W. Nr. 470598, „bílá 10") Fhj.Fw. Werner Voland zabit Senorady (11.30 h, okr. Třebíč) Fw 190F-8 (W. Nr. 931625, „bílá 8") Obfw. Johann Winziers zabit Bílovice (okr. Prostějov) Fw 190F-8 (W. Nr. 932142. „bílá 31") Obfw. Bruno Schultz zabit Koválovice (Brno-venkov) Fw 190A-6 (W. Nr. 470594, „žlutá 9") Lt. Willi Gumpert zabit Bedihošť (13.30 h, okr. Prostějov) Fw 190F-8 (W. Nr. 931627, „žlutá 8") Obfw. Wilhelm Henning zabit Slatinice (okr. Prostějov) Fw 190F-8 (W. Nr. 931629, „žlutá 1(") Flg. Paul Marquardt zabit Výšovice (okr. Prostějov) Fw 190 ? nezraněn Čehovice (okr. Prostějov) Fw 190 ? nezraněn Ivančice (okr. Brno-venkov) Fw 190 ? nezraněn Velešovice (okr. Vyškov) Fw 190 ? nezraněn Štěpánov (okr. Olomouc) Fw 190 ? nezraněnPřáslavice(okr. Olomuc)
IV.(Sturm)/JG 3: Fw 190A-8 (W. Nr. 681297) Gefr. Gerhard Baum zabit St. Salvator (Rakousko) Fw 190A-8 (W. Nr. 681298) Lt. Hans-Rudi Kohring zabit Kappel (Rakousko)
Kromě výše uvedených, utrpěla tehdy Luftwaffe ještě další materiální ztráty. Americké pumy a půlpalcové kulomety totiž zničily na letištních plochách bitevních skupin II./SG 101 a I./SG 152 celkem 10 dalších Fw 190 a 3 cvičná Arada Ar 96B (plus údajně 12 Ju 52/3m od neznámé jednotky) a poškodily po dvou Fw 190 a Ar 96. K tomu je ještě nutné připočítat devět Messerschmittů Bf 109G-8 a G-14, které pumy zničily či poškodily v závodě Diana GmbH. Šlo o pobočku letecké továrny Wiener Neustädter Flugzeugwerke, jejíž provozy byly ukryty ve třech tunelech nedostavěné železniční tratě z Brna do Německého Brodu. Ačkoli všechny cíle ležely na našem území, nepřišli zde Američané tentokráte ani o jeden stroj. Nicméně, přinejmenším dva americké stroje, které se vracely z akce nad Prostějovem, se zřítily mimo naše území. Liberator B-24H 41-29351 „Black Jig" od 779. squadrony 464. BG, měl poruchu motorů, způsobenou zřejmě palbou flaku. Osádka 2/Lt Lawrence N. Kalgreena házela přes palubu vše, co stroj zatěžovalo - schránky s municí, zbraně, kameru, pancéřové desky atd., ale nebylo jí to nic platné. Nakonec všech deset mužů vyskočilo a bylo zajato. Liberator dopadl na zem kolem 12.20 h kdesi v Rakousku. Ztrátu utrpěl rovněž doprovod tohoto svazu. Ve 12.35 h nad Rakouskem zvolil seskok ze své porouchané stíhačky P-51 B 43-6821 pilot 307. squadrony 31. FG 2/Lt Jess A. Quigley. Seskok však skončil nešťastně - padák se mu totiž neotevřel.
Zdroje: pamětníci z Kostelce na Haná a Bílovic - pan Zdeněk Jeřábek, pan Břetislav Kovář a pan František Novák V. Příval a red. rada - Prostějovsko za války, Olomouc 1948 Jiří Rajlich, Mustangy nad protektorátem, MBI 1997 Petr Kopečný - Vlastimil Schildberger, Letecká válka nad Drahansků vrchovinou, Vydal okresní výbor Českého svazu protifašistických bojovníků Blansko k 38, výročí osvobození Československa Různé internetové stránky. |
Naposledy změněno: 9.11.2014 |